Managementprincipe 3
Doe aan authentieke inclusieve communicatie
Inclusieve communicatie is communicatie die toegankelijk én herkenbaar is voor zo veel mogelijk mensen. Stem je interne en externe communicatie (interne mails, presentaties, nieuwsbrieven, sociale media, …) dus af op de gelijkenissen die mensen met elkaar verbinden. Communiceer wel authentiek. Doe je niet inclusiever voor dan je bent.
Tips om authentiek en inclusief te communiceren
- Ga voor ‘insluitend’ taalgebruik en benadruk het gedeelde.
- Communiceer zoveel mogelijk vanuit de gedeelde doelen en successen.
- Kies voor klare en heldere taal en vermijd (cultureel gekleurde) metaforen zoveel mogelijk.
- Toon de (levensbeschouwelijke) diversiteit van je team op de website, in nieuwsbrieven, in brochures, presentaties, e.d.
- Schenk op een fijne manier aandacht aan de verschillen. Denk bijvoorbeeld zowel aan kerst als aan ramadan en het Suikerfeest.
Meer tips?
Download de resultaten in printvorm of volg de webinar voor nog meer tips.
Praktijkvoorbeeld
Fruit Vanhellemont communiceert op een eerlijke en inclusieve manier
“We rekruteren en selecteren nieuwe mensen op hun talenten en wat ze waard zijn, ongeacht hun nationaliteit, afkomst, kleur, …. Dat vertaalt zich al meer dan 15 jaar in een divers personeelsbestand. Deze diversiteit is duidelijk zichtbaar op onze communicatie naar de buitenwereld en ons personeel toe.”
We bouwden bovendien onze onthaalbrochure op een heel eenvoudige en toegankelijke manier op: met veel afbeeldingen en een korte toelichting in een heldere bewoording.”
Elke kmo zou volgens haar inclusief moeten communiceren want het helpt ook om diverse doelgroepen efficiënter te bereiken.
“Probeer in je communicatie levensbeschouwelijke vraagstukken zo inclusief mogelijk te benaderen. Vermeld bijvoorbeeld dat medewerkers het recht hebben om pauzes te nemen en dat ze die mogen invullen zoals ze willen. Focus dus niet puur op ‘de toestemming om te bidden op de werkvloer’. Door het los te koppelen van levensbeschouwing of één specifieke vraag, trek je het onderwerp open en creëer je meer begrip bij álle werknemers.”
Houd rekening met de realiteit
“Is er een grote levensbeschouwelijke diversiteit op de werkvloer? Erken dat in je communicatie en beleid. Vermijd daarbij stereotypering. Iedereen praktiseert anders, zit anders in elkaar en beleeft religie anders. Groepen zijn niet homogeen. Dat mag merkbaar zijn in je taalgebruik en communicatie-uitingen.”
Nog meer inzichten over inclusie van deze expert?
Tools om inclusieve communicatie te stimuleren
Deze vrij raadpleegbare, online tools helpen het huidige niveau van je organisatie op vlak van diversiteit en/of inclusie te bepalen:
Rekruteer, selecteer en onthaal inclusief
Versterk inclusieve competenties en verbreed kennis